تبلیغات
مباحث موسیقی - اولین سونات های پروکوفیف
اولین سونات های پروکوفیف
شنبه 15 آبان 1395 ساعت 08:37 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست Sviatoslav Richter | ( نظرات )
سرگئی پروکوفیف، یکی از پرچمداران مکتب نئوکلاسیسیم، اعجوبه ی موسیقی قرن بیستم که پیانیستی چیره دست، رهبری قادر و آهنگسازی یکتا بود -که همواره خود را یک "پیانیست-آهنگساز" معرفی می کرد- پروکوفیف علاوه بر آثار ارکستری و باله ، سونات ها و آثار پیانویی درخشان و ارزنده ای را به تاریخ هنر و رپرتوآر پیانو افزود. در این مطلب سعی بر معرفی و تحلیل 5 سونات اولیه پروکوفیف شده. ادامه مطلب ...


سونات شماره 1 در فا مینور، اپوس 1
این سونات تک موومان، با ساختار سونات-آلگرو، درام رمانتیک و بحث انگیزی است که شور و حس آهنگساز را بهتر از هرجای دیگر نشان می دهد. تاثیر اسکریابین در این اثر به خوبی آشکار است.

سونات شماره 2 در ر مینور، اپوس 14
پروکوفیف در بیست و یک سالگی این سونات بی نظیر را در چهار موومان موجز و کوتاه آفرید. اسکرتسوی این اثر که در لحظاتی دست ها را به هم گره می زدند، گوش را غلغلک می دهد. کاربرد استکاتو در این سونات پروکوفیف را خلفِ شایسته ای برای مندلسون ساخته است.

[http://www.aparat.com/v/7vGDg]

سونات شماره 3 در لا مینور، اپوس 28
شیوه ی آهنگسازی پروکوفیف در این اثر تک موومانی به روشنی نمایان است; اروین فرویندلیش در ویراست خود از سوناتها می نویسد: «این سونات را می توان نمایشی از بسط و گسترش موتیفها به شیوه ی کلاسیک در نظر گرفت.» این اثر هشت دقیقه ایِ فوق العاده در گذشته با اقبال و توجهِ بیشتری نسبت به زمان حال رو به رو بود.

سونات شماره 4 در دو مینور، اپوس 29
این سونات سه موومانی تا به حال کمتر اجرا شده است ولی در حقیقت شاهدی است بر سبک یکتای آهنگساز. شرکت انجل (Angle) اجرای شگفت انگیز آهنگساز را از موومان میانی آن، آندانته آسائی، را ضبط کرده است. موومان پایانی در یک دگرگونی کلی روحیه ی پرجنب و جوشی را در قالبی رقص گون به تصویر می کشد.


سونات شماره 5 در دو ماژور، اپوس 38 (پس از بازبینی; اپوس 135)
این ساخته ی زیبا و بحث انگیز چونان مرواریدی بر تارکِ مکتب نوکلاسیسیم می درخشد. تاریخ ساخت این سونات، 1923 است ولی آهنگساز در سال 1954 مورد بازبینی قرار داد. اجرا کنندگان آن، کسانی چون گرینبرگ، ساندور و ناویتسکایا، معمولا ویراست دوم را در نظر می گیرند. ولی با این وجود، لوسر بخشهایی از هر دو ورسیون را مورد توجه قرار داده است و می گوید: «باید به دور از هرگونه فروتنی ادعا کنم که بازبینی های آهنگساز، به جزبخش پایانی که پایان شایسته تری در مقایسه با نسخه ی نخستِ آن پدید آورده، نسخه ی اولیه را چندان دگرگون نساخته است.از این رو آنچه به هنگام اجرا می شنویم در حقیقت همان ورسیونِ آغازین، اپوس 38، است; با این تفاوت که پنج صفحه ی آخر آن تماما متعلق به اپوس 135 هستند.» شایسته است اجراکنندگان این اثر، هر دو نسخه را مد نظر قرار دهند.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
BHW جمعه 25 فروردین 1396 07:41 ب.ظ
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets
I could add to my blog that automatically tweet
my newest twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with
something like this. Please let me know if you run into
anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.
manicure یکشنبه 13 فروردین 1396 06:45 ب.ظ
Greetings! I know this is kinda off topic nevertheless I'd figured I'd ask.

Would you be interested in trading links or maybe guest writing a blog post or vice-versa?
My website goes over a lot of the same subjects as yours and I believe
we could greatly benefit from each other. If you are interested
feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from
you! Excellent blog by the way!
احساس نویسی جمعه 21 آبان 1395 07:01 ب.ظ
خیلی مفید بود ...
Sviatoslav Richter پاسخ داد:
خیلی ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
نویسندگان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :