تبلیغات
مباحث موسیقی - قصیده ی شوپن؛ "آنالیز 4 بالاد اثر شوپن"
قصیده ی شوپن؛ "آنالیز 4 بالاد اثر شوپن"
پنجشنبه 20 آبان 1395 ساعت 01:37 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست Sviatoslav Richter | ( نظرات )
در هر دوره از موسیقی، ابداعات و مباحث جدیدی ارائه و یا تکامل می یافت. آهنگسازانی که در این میان سهم بیشتری در پیشرفت موسیقی داشته اند، هنوز هم نامشان بر سر زبان هاست. فردریک شوپن، که عمدتا دوره رمانتیک با اون شناخته می شود، نیز از این قاعده مستثنا نیست. شوپن با تکمیل فرم "نوکتورن" ، که توسط جان فیلد ابداع شده بود، و ابداعات و نوآوری هایی در فرم "سونات" و یکی از ابتکاراتش ، "بالاد"، توانست نام خود را برای همیشه به عنوان شاعر پیانو در تاریخ ثبت کند. ادامه مطلب ...


بالاد شماره 1 در سل مینور، اپوس 23
شاهکاری پرفروغ و نخستین اثر در مجموعه ی بالاد ها، جیمز هانکر این روایت حماسی را "اودیسه ی روح شوپن" می خواند. تم لیریک آن، که در سه فرم گوناگون ارائه می شود، به راستی مدهوش کننده است. کودای این بالاد قدرتی مثال زدنی دارد که با پاساژ اکتاو های کروماتیک سرد می شود و هر شنونده ی حساسی را سخت تحت تاثیر قرار می دهد.

[http://www.aparat.com/v/jIZ2s]

بالاد شماره 2 در فا ماژور، اپوس 38
شوپن این اثر را به دوستدار آلمانی اش، شومان، تقدیم کرد، که پیش از آن "کرایسلریانا" را به شوپن اهدا کرده بود. این بالاد اثری ناب و بی نقص است که آرامش سحرانگیز بخش آغازین آن به توفانی پرتلاطم و رام نشدنی، پرستو کون فونکو، می انجامد. به قول الن راسثورن، تم آندانته در پایان کودا به "نجوایی یادآورِ بخش آغازین" بدل می شود و "در ذهن شنونده طنین می اندازد."

[http://www.aparat.com/v/dYcA0]

بالاد شماره 3 در لا-بمل ماژور، اپوس 47
بالاد سوم چکیده سحر و فریبندگی است و سوژه ی دوم آن را هاله ای طنز آمیز و مطایبه در بر گرفته است. فردریک نیکس، اولین زندگینامه نویس شوپن به زبان انگلیسی، در این باره می نویسد: «شور بی حد و حصری سراسر این اثر را در خود گرفته است... ظرافت و زیبایی در کنار هم در آن به کمال می رسد.» بخش کوتاه میانی به یک بخش گسترش (دِوِلوپمان) می رسد که به قول راسثون، «یکی از قویترین آثار شوپن است که شنونده را با ایده های زیبای آغازینِ خود گیج و مهبوت می کند.» در ادامه می گوید «کودای این بالاد با "انفجار نور" پایان می گیرد.»

[http://www.aparat.com/v/WU7wm]

بالاد شماره 4 در فا مینور، اپوس 52
عموما همگان بر این عقیده اند که بالاد شماره 4 یکی از عالیترین آثار رمانتیک است. جان آگدن درباره اش گفته است: «این قطعه عالیترین و پرقدرت ترین ساخته ی شوپن است... جای شگفتی است که تنها دوازده دقیقه طول می کشد چون کل تجربه ی یک زندگی را می توان در آن حس کرد.» هانکر در مورد تم اصلی آن عقیده دارد که «از پنهان ترین زوایای روح پرده بر می دارد.» او این اثر را با تابلوی مونالیزا مقایسه می کند، در حالی که آگدن به آخرین تایکون اثر اسکات فیتزجرالد اشاره می کند، که ما را به "پیوندی رمانتیک و با شدتی باورنکردنی" می خواند. بالاد چهارم سرانجام یک روایت است ولی حس بی نظیری از صمیمیت و رنگ آمیزیِ اسلاو دارد که اجرایش به روباتوی ظریف و تکنیک کامل محتاج است. دشواریِ تکنیکی بخش کودای این بالاد حقیقتا برای دستان خرد کننده است.

[http://www.aparat.com/v/rewph]



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
real psychic readings چهارشنبه 19 مهر 1396 09:21 ب.ظ
در کار، کار عالی!
manicure شنبه 19 فروردین 1396 11:43 ق.ظ
This post is priceless. Where can I find out more?
احساس نویسی جمعه 21 آبان 1395 06:46 ب.ظ

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
نویسندگان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :