تبلیغات
مباحث موسیقی - سه اتود از اپوس 10، اثر فردریک شوپن
سه اتود از اپوس 10، اثر فردریک شوپن
شنبه 4 دی 1395 ساعت 04:27 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست Sviatoslav Richter | ( نظرات )
اتود های شوپن -که ظهورشان پدید آورنده ی سیستمی جدید برای پیانو بود- نه تنها پایه و اساس سیستم تکنیک وی هستند، بلکه از دید موسیقاییِ صزف نیز، حاوی تعدادی از خلاق ترین و سحرانگیز ترین آثار او می باشند. ادامه مطلب ...



 
اتود شماره 1، اپوس 10 در دو ماژور
در اولین اتود نخستین کتاب -اپوس 10، که به لیست تقدیم شده- شوپن با یک خیز به سرزمین جدیدی رسید. هومل و کلمنتی با امساک از آکورد های گسترش یافته استفاده کرده اند، ولی اخذ یک هارمونی باز و پراکنده و تبدیل آن به یک اتود حماسی و بالا بردن آکورد دهم تا حد یک تندیس قهرمانانه، معجزه ای است که فقط شوپن قادر به انجام آن بود. این اولین اتود در دو ماژور به راستی متهورانه است. حرکات بی قاعده ی بالارونده و پایین رونده ی نتها روسی کلاویه های سیه، فرد مبتدی را دچار سرگیجه می کند. این فراز و فرود گیج کننده ی شوپن، ملاحت هیپنوتیزم کننده ای در گوش و همچنین در چشم دارد. اینجا تکنیکی نو با تمام عریانی اش وجود دارد؛ نو در اجساس فیگور، موتیتف، بافت موسیقی و الگو های ساختمانی و نو در سبک هارمونیک.

[http://www.aparat.com/v/CbI3J]

اتود شماره 4، اپوس 10 در دو دیز مینور
شوپن به خوبی به ارزش تضاد در موسیقی (در تنالیته و در احساسات) واقف بود و این مطلب را می توان در اتود شماره 4 مشاهده کرد. این قطعه که اثری کلاسیک است که علیرغم رنگ تیره ی تنالیته اش (دو دیز مینور) -و همچون مکمل و نقطه اوجی برای اتود شماره 3 در می ماژور- سرشار از طراوت است و شعله های زندگی از آن زبانه می کشد. این اثر یادآور داستان رعایای لهستانی است که ظاهرا زمانی بسیار خوشحالند که در مُد مینور آواز می خوانند. تکنیک های این اثر از دید پنهان نمی مانند و به نظر چنین می رسد که بیشتر برای انگشتان ناپخته و مچی سنگین و سفت نوشته شده اند. باعث تعجب است که چرا این اتود در برنامه تکنوازی پیانو زیاد گنجانده نمی شود. این تجربه تکنیکی سالم و بانشاط است که بسیار درخشان می باشد و با قسمت پایانی دراماتیک، ده میزان قبل از بازگشت تم، قسمت لخت و خشک و پرچین مانندی دارد که با پرش از آن به فضای مصفای تم وارد می شویم.

[http://www.aparat.com/v/49isx]

اتود شماره 5، اپوس 10 در سل-بمل ماژور
اتود شماره 5 که به اتود "کلید های سیاه" معروف می باشد، برای همگان آشنا و مطلوب است. این اتود سرشار از ذوق و سلیقه لهستانی استو فون بولو -با لحنی بسیار مبتکرانه- از آن به عنوان "اتود سالنی" یاد می کند. این اثر به راستی دلربا، شوخ و شنگ، کمی شیطنت آمیز، ناقلا و بذله گوست؛ و به گونه ای دلپذیر و ابتکاری ساخته شده است. لحاظ تکنیکی، نوک انگشتانی مخلمی و مچی قابل انعطاف و نرم لازم دارد.

[http://www.aparat.com/v/lomNG]



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
manicure جمعه 18 فروردین 1396 03:37 ب.ظ
That is a very good tip particularly to those new to the blogosphere.
Short but very accurate info… Appreciate your sharing this
one. A must read post!
manicure سه شنبه 15 فروردین 1396 01:17 ب.ظ
What's up to all, how is all, I think every one is getting more from
this web page, and your views are fastidious designed for new users.
BHW جمعه 11 فروردین 1396 10:46 ق.ظ
Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the internet the easiest
thing to be aware of. I say to you, I certainly get irked
while people think about worries that they plainly don't
know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side-effects , people can take a signal.
Will probably be back to get more. Thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
نویسندگان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :