تبلیغات
مباحث موسیقی - هارمونی (جلسه دوم)
هارمونی (جلسه دوم)
پنجشنبه 13 آبان 1395 ساعت 01:19 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست Sviatoslav Richter | ( نظرات )
در قرن های نهم و دهم، شخصیت های هنری-مذهبی تحت حمایت کلیسا رفته رفته دست به تجربه هایی در چند بخشی کردن موسیقی زدند و قواعد ساده ای برای این منظور وضع کردند. در آن زمان موسیقی کلیسا تنها با آواز اجرا می شد. مباشران موسیقی دریافتند که صدای انسان (بخش های صدای مردان با میدان های صوتی متفاوت و بخش های صدای پسران نابالغ) می تواند به بخش هایی با میدان های مختلف تقسیم گردد. بخش های گوناگون صدای انسانی از همان آغاز چند بخشی شدن موسیقی، و به پیروی از اجرای آهنگ هایی که برایشان نوشته می شد، وادار می شدند که ملودی های کم و بیش متفاوتی را همزمان برایشان نوشته می شد، وادار می شدند که ملودی های کم و بیش متفاوتی را همزمان بسرایند. این روش، با تغییر هایی ناشی از پیشرفت های ارزنده، هنوز هم ادامه دارد. ادامه مطلب ...


نظری به دو شیوه ی چندبخشی:

تقریبا از همان آغاز چند بخشی، کلیسا به پیروی از جهان بینی خویش از یک سو، و موسیقیدانان غیر کلیسایی (مباشران موسیقی عامیانه و مردمی، با اجرای موسیقی سازی یا سازی و آوازی توام) از سوی دیگر، می کوشیدند موسیقی را به دو شیوه ی کم و بیش متفاوت چند بخشی کنند: شیوه ی نخست ( و از نظر تاریخی کهن تر، بیشتر در مقوله ی مذهبی) این بود که آهنگساز بیشتر توجه خویش را به خط های ملودی تک تک بخش ها، و استقلال و عدم تابعیت ملودی های هر بخش از بخش های دیگر معطوف می کرد؛ کوشش های دیگر او این بود که، طبق یک رشته قوانین سخت، ملودی های هر بخش با ملودی بخش (های) دیگر «جور» باشد؛ بعد ها این روش را  "کنتراپوانیک" نامیدند.

در شیوه ی دوم، آهنگساز از راه پیوند آکورد های برگزیده می کوشید که ملودی حتی الامکان زیبایی در هر بخش فراهم آورد. این روش را "هارمونیک" نامیده اند. روش هارمونیک البته کار چند بخشی را ساده تر می کرد.

امروز هر دو شیوه، با تغییر های ناشی از پیشرفت های گوناگون فن آهنگسازی، به کار می روند و در بسیاری از قطعه های موسیقی هر دو شیوه با هم در می آمیزند.

برا اثر قرن های تجربه این نتیجه به دست آمد که متاسب ترین بخش های آوازی، در یک برنامه آموزشی برای چند بخشی کردن موسیقی، چهار بخش است که به ترتیب تشریح می شود1:

1-بخش سوپرانو (Soprano) صدای زنانی که میدان صدایشان زیر است.

2-بخش آلتو (Alto) صدای زانی که میدان صدایشان بم است.

3-بخش تنور (Tenor) صدای مردانی که میدان صدایشان زیر است.

4-بخش باس (Bass) صدای مردانی که میدان صدایشان بم است.


1-وسعت نشان داده شده در بخش ها اندکی تقریبی است. از آنجا که میدان صدای هر انسان با میدان صدای انسان دیگر دقیقا برابر نیست، نشان دادن دقیق میدان و وسعت صدا در هر بخش صدای انسانی نمی تواند میسر باشد.


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
BHW شنبه 2 اردیبهشت 1396 05:11 ب.ظ
Hello! I know this is kind of off topic but I was wondering if you knew where I
could get a captcha plugin for my comment form?
I'm using the same blog platform as yours and I'm having problems finding one?

Thanks a lot!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
نویسندگان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :