تبلیغات
مباحث موسیقی - سونات های اسکریابین [قسمت دوم]
سونات های اسکریابین [قسمت دوم]
شنبه 11 دی 1395 ساعت 03:28 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست Sviatoslav Richter | ( نظرات )
ملرز راجب سونات های اسکریابین می نویسد: «در حدود سال 1903... وفور فواصل نامطبوع کروماتیک پیشرفته آثار او را زودرس و نابهنگام جلوه می دادند. در این آثار اگر تنالیته از ابتدا معرفی نشود، تشخیص تنالیته ناممکن خواهد بود.» آرون کوپلند این مجموعه از سونات ها را «یکی از خارق العاده ترین اشتباهها در تاریخ موسیقی» می داند ... و معتقد است «کیفیت مواد و مصالح تماتیک این آثار حقیقتا منحصر به فرد و بدیع اند. ولی اسکریابین همواره ای نرویای ناممکن و عجیب را در سر داشت که بتواند شکل تازه ای از احساسات را در قالب همان سونات کلاسیک بگنجاند.» ادامه مطلب ...



با وجود چنین انتقاد هایی، سونات های اسکریابین آنقدر از زنگ آمیزیهای غنی، تصاویر و استعاره های خیره کننده، آرمانخواهیهای معنوی، هیجانات پرتاب و تپش و جنبه های نویی از امکانات پیانو سرشار هستند ک جایگاه بلندشان در نوشتارگان این ساز همیشه پایدار خواهد ماند. علاوه بر این، سونات های پیانو تصویری عالی از تحلو روند آفرینش آهنگساز پیش چشم ما قرار می دهند.

سونات شماره 4 در فا-دیز ماژور، اپوس 30:
شاهکاری که در میاننخستین سونات ها نوآورانه ترین به شمار می آید. موومان نخست، از دو مووان این اثر، آندانته ای است رواندست، بس ناپایدار و درخشان؛ موومان دوم آن، با کاراکترِ پرِستیسیمو وُلاندو، در ضربِ 12/8 نوشته شده است. رقص سرگیجه آور این موومان تپش ضربها را شتاب می دهد. این سونات در سلسله ای از آکورد های شاد، با فورتیسیمو های سه گانه اش، انرژی جنسی را آزاد می کند. نوازنده باید سرشت ملتهب و جوشان موسیقی را در اجرای آن به خوبی در یابد.


سونات شماره 5 در فا-دیز مینور، اپوس 53:
با نوشتن این سونات، اسکریابین هنر خویش را از زیر بار تاثیر دیگران بیرون می کشید. این اثر، که پیامد سمفونی شماره 4 (پوئم خلسه) اوست، پوئمی امپرسیونیستی و راز آلود است. این ساخته که تاکنون بیش از بقیه سونات های این مجموعه به اجرا در آمده به گفته ی سوآن، «مسطوره ای از جادو و افسونی تار و تیره است که پرتو خورشید ظلمات بر آن می تابد. شتاب دائم آن به همراه رخوتی نوازشگر، آمیزه ی تردستانه ی تنالیته های سی ماژور و فا-دیز مینور در پرستو های آن، وریتم توفانی آلگروهایش تاثیری شگرف بر جای می نهند.»


سونات شماره 6 ، اپوس 62:
این اثر در مقایسه با سونات های دیگرِ این مجموعه پیچیده تر و پر رمز و راز تر می نماید. اسکریابین هیچگاه این اثر را در انظار عموم ننواخت؛ حتی آن زمان هم گفته می شد که آهنگساز از این ساخته ی خود می هراسد. این سونات بار نخست در سال 1912 توسط بکمان-شربینا به اجرا در آمد.




می توانید دیدگاه خود را بنویسید
manicure سه شنبه 22 فروردین 1396 12:26 ق.ظ
Awesome post.
آندرو شنبه 18 دی 1395 08:37 ب.ظ
موزیسین که نه، ولی یه چیزایی بلدم.
ممنون از لطفتون :)
Sviatoslav Richter پاسخ داد:
خواهش می کنم. سربلند باشید و وبلاگتون همیشه آپدیت
آندرو جمعه 17 دی 1395 11:17 ب.ظ
حتما گوشش می کنم :)
اصلا شاید بعدا پیانو رو به عنوان ساز دوم یاد گرفتم، نمیدونم...

خواهش می کنم.
متشکرم لطف دارید. اپیزود سوم هنوز اتفاق نیفتاده که بخوام چیزی راجع بهش بنویسم.. هر وقت اتفاق افتاد چشم.
Sviatoslav Richter پاسخ داد:
پس موزیسین هم هستید... امیدوارم هرچه زودر اتفاق بیوفته ولی با اتفاقات خوب
آندرو سه شنبه 14 دی 1395 10:27 ب.ظ
ممنون از این که سر زده بودید :)
و چقدر بد که من راجع به پیانو هیچی نمیدونم...
Sviatoslav Richter پاسخ داد:
مهم نیست. منم هیچی از نجوم نمی دونم و جالبیش اینه که همین اسکریابین قطعه ی "mysterium" رو برای توصیف کیهان نوشته ...

ضمنا، وبلاگتون خیلی خوبه. اپیزود بعدی داستان رو هم حتما بذارید و ببخشید که دیر جواب دادم این چند روزه اصلا سر نزدم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
نویسندگان
دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :